Background
4.2.2020

Verkkovalmennusta tulossa

mitä ja miksi?
Pallo%20seisten%203-me.jpg
Venyttely%C3%A4-me.jpg

Valmennus on nyt julkaisuvaiheessa. Joukko valmennuksen testaajia on antanut niin hyvää palautetta, että innoissani odotan julkaisemista. Valmennus lähtee syvien vatsalihasten ja lantiopohjalihasten etsinnästä edeten kehonhallintaan ja tasapainoon, joiden kautta myös ryhti paranee ja aivan kuin saisi lisää pituutta ja varmuutta olemukseen. Syketribe on valmennuksen julkaisija ja nyt odotellaan, kuinka siellä ehtivät saada julkaisun valmiiksi. Maailmanlaajuinen koronatilanne vaikutaa nyt kaikkeen ja verkkovalmennuksiin varsinkin.

Mikäli kaikki menee aikataukujen mukaisesti, valmennus julkaisttaan viikolla 15 ja valmennus alkaa 13.4.2020 Mukaan voi liittyä viikottain, jolloin aina uusi startti käynnistyy. Valmennus kestää kuusi viikkoa.

Aloin jo rakentamaan uutta valmennusta, joka tulee olemaan kehoa huoltavaa harjoittelua.

  

Verkkovalmennus tulee yhä kovempaa vauhtia, ja hyvä niin. Lähes jokaisella on nykyään henkilökohtaiset laitteet, joiden kautta on mahdollisuus noudattaa treeniohjeita, ruokavaliota ja lähes mitä vaan. Näin treenaaminen on lähes jokaisen ulottuvilla ajasta ja paikasta riippumatta.

Netissä on myös ilmaiseksi liikuntavinkkejä ja ohjeita vaikka millä mitalla. Oikeastaan ongelmaksi muodostuukin runsauden pula, koska tarjontaa on niin paljon. Kuinka löytää se oma juttu, joka on itselle paras ja sopivin?

Kohta saapuu kevät ja taas samat jumppaohjeet ja haasteet ilmestyvät lehtiin ja nettiin. Niissä on kuitenkin se haittapuoli, että jokaisen on osattava valita ne itselle sopivat ohjelmat. Esimerkiksi ”lankuttaminen” on hyvä liike, mutta erittäin haastava. Moni lähtee haasteiden perään ja ”lankuttaa” minuuttitolkulla, vaikka keskivartaloliikkeitä voisi tehdä ehkä itselle sopivammallakin tavalla. Kyykky on myös erittäin hyvä liike, mutta virheellisesti suoritettuna saattaa aiheuttaa ongelmia.

Aiemmin seurasin, kun ihmiset kyykkäsivät päivittäin haastetehtäviään. Tottakai on hyvä, kun ihmiset saadaan liikkeelle, mutta pitää muistaa turvallisuus.

Verkkovalmennus onkin hyvä valita oman liikuntakokemuksen ja -tason mukaan. Silloin valmennuksesta saa kaiken irti, mistä myös maksaakin. Yksi hakee kovatehoista juoksutreniä, toinen pepputreeniä ja kolmas liikkuvuutta.

Itselläni on kokemusta liikunnanohjauksesta ja sen pohjalta olen suunnitellut verkkovalmennukseni.

Ensimmäinen valmennus tukee nimenomaan huonompikuntoisen tai pitkän tauon jälkeen aloittavan liikuntaa. Perusteista lähtevät liikkeet ilman akrobaattisia suorituksia.

Monella on ongelmia nivelissä, jolloin saattaa tarvita vaihtoehtoisen liikkeen. Useille liikkeille tarjoankin vaihtoehtoisen, helpotetun version.

Ei kaikille ole selvää, miten aktivoidaan syvät vatsalihakset. Ei edes se, mitä se tarkoittaa. Kuinka lantionpohjalihaksia harjoittamalla saadaan pissankarkailu kuriin? Treenaamalla niitä! Ei kannata luovuttaa ja mennä helpoimman kautta ostamalla suojia housuihin. Ennemmin se raha kannattaa satsata oman lihaskunnon parantamiseen.

Ja mikä parasta: olotila kohenee, ryhdin ja tasapainon parantuessa näyttääkin hoikemmalta ja pidemmältä ja vaatteetkin istuvat paremmin. Ja itsevarmuus omasta olemuksesta kohenee.

Kun pohja on kunnossa, on siitä hyvä lähteä seuraavalle tasolle. Talossakin perusteet on oltava kunnossa ennen kerrosten rakentamista.


Toinen verkkovalmennukseni tulee olemaan palautumiseen tähtäävä valmennus. Vinkkejä ja ohjeita, kuinka saada keho toipumaan rasituksesta ja stressistä.


Verkkovalmennus julkaistaan helmikuun aikana.